Ahad, 18 November 2012

Pengajaran dan Pembelajaran 2

Penulisan --> Bahagian C ( Ulasan )

Murid-murid boleh membaca petikan ini, kemudian meneliti nota dan jawapan yang disediakan. Selamat belajar. (^_^) 


Nota berdasarkan petikan di atas:


Situasi / Ayat


Nilai murni
Pada cuti sekolah yang lalu, bapa telah membawa kami sekeluarga pergi ke Zoo Negara.


Menghargai masa
Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.



Menjaga keselamatan
Semasa di dalam kenderaan, kami memakai tali pinggang keledar.


1. Mematuhi undang-
undang
2. Menjaga keselamatan

Ayah beratur di kaunter untuk membeli tiket.



1. Berdisiplin
2. Mematuhi peraturan

Apabila lapar, kami membeli roti.



Menjaga kesihatan
Saya tidak membeli makanan ringan.



Menjaga kesihatan

Saya membuang pembalut makanan ke dalam tong sampah.


Menjaga kebersihan
Setibanya di rumah, saya menolong ibu mengemas barang-barang yang dibawa.


Baik hati

Berdasarkan nota di atas, saya akan memilih empat situasi dengan nilai murninya. Kemudian, saya akan menjawab latihan ulasan ini dalam bentuk jawapan yang lengkap. Berharaplah murid-murid dapat belajar dengan seronok. J

Contoh jawapan:

            Kita mestilah menjaga keselamatan. Contohnya, ayah penulis memandu kereta dengan berhati-hati. Seterusnya, kita hendaklah mematuhi undang-undang seperti penulis dan keluarganya memakai tali pinggang keledar semasa di dalam kenderaan. Di samping itu, kita haruslah menjaga kebersihan. Contohnya, penulis membuang pembalut makanan ke dalam tong sampah. Akhirnya, kita patutlah baik hati seperti setibanya di rumah, penulis menolong ibunya mengemas barang-barang yang dibawa.

5 ulasan:

  1. Bagus,saya boleh belajar cara-cara menjawab ulasan.

    BalasPadam
  2. Ya, terima kasih.Kita bersama-sama belajarlah ulasan.

    BalasPadam
  3. Blog ini amat bermanfaat.

    BalasPadam